پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۲۲۹
|
کد خبر: ۷۱۲۱
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا عنوان کرد:

سیاست در نگاه امام خمینی (ره) بخشی از حکمت عملی است

دکتر حسن رحیمی‌روشن گفت: سیاست در نگاه امام بخشی از حکمت عملی است که هم دغدغه کسب معرفت و آموزش چگونگی خدمت به مصالح عمومی جامعه است و هم در حوزه عملی تهذیب اخلاق و سلوک با دیگران را تجویز می‌کند. 
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۲

به گزارش بسنا و به نقل از ایکنا، دکتر حسن رحیمی روشن، عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا، با اشاره به دیدگاه سیاسی امام خمینی (ره) بیان کرد: تواضع و ساده‌زیستی امام خمینی، در امور شخصی و تواضع در برابر عظمت ملت، یک اصل ثابت در زندگی ایشان و یک شاخصه مهم از اخلاق سیاسی ایشان است.

وی افزود: امام(ره) در یک دید و منظر بلند نه تنها ساده زیستی در زندگی شخص را پیشه می‌سازد بلکه تلاش دارد این الگو به مسئولین کشور نیز انتقال و تسری یابد، از این رو از مردم می‌خواهد اجازه ندهند مسئولین خوی اشرافیت بگیرند.

رحیمی یادآور شد: وجهه مردمی انقلاب اسلامی مورد اتفاق همه صاحب‌نظران داخلی، خارجی، موافق و مخالف است. اصولاً اگر نظامی مردم را در کنار خود نداشته باشد، موفق به ادامه حیات نخواهد بود. ازاین‌رو امام به شرکت آحاد مردم در همه امور باور دارد چراکه به اعتقاد ایشان دولت به‌ تنهایی نمی‌تواند این بار بزرگی که به دوش این ملت است بردارد، امام قوای سه گانه را عامل و کارگزار مردم می‌داند و خواهان شرکت دادن مردم در همه امور است.

وی ادامه داد: امام از آغاز حرکت انقلاب در سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۳ همواره با مردم و در کنار مردم به نهضت خود ادامه داد، با درک عمیق خود قولاً و عملاً به مردم‌باور داشت، حقوق مردم در نظر امام چنان جایگاهی داشت که ایشان در ۲۴ آذر ۱۳۶۱ فرمان مشهور خود را در مورد حقوق مردم خطاب به مسئولین صادر کرد، این فرمان در تاریخ انقلاب اسلامی به‌فرمان «هشت ماده‌ای امام» معروف شد که ایشان فرمود «جز اين بود كه اين پابرهنه‌ها و زاغه‌نشین‌ها، اين دانشگاهی‌های محروم و اين مردم كوچه و بازار باهم جمع شدند و برای خدا قيام كردند، نهضت كردند و ما را به اين آزادی رساندند تا آن سدهای بزرگ كه در تصور كسی نمی‌آمد شكسته بشود، شكستند و ما را به آنجا رساندند كه وزير بشويم، رئیس‌جمهور بشويم، وكيل بشويم و همه این‌ها را داشته باشيم؟ و همه از اين ملت است. ما هر چه داريم از اين ملت است.»

رحیمی يادآور شد: سیاست امام (ره) رهبری جامعه به سوی کمال مطلوب بر اساس عقل و عدل با کمک افراد جامعه است. هدف رسیدن به حقوق طبیعی خود انسان است برای بهتر زیستن و حوزه آن امور عمومی کشور است نه خصوصی.

وی تصریح کرد: سیاست در نگاه امام(ره) بخشی از حکمت عملی است که هم دغدغه کسب معرفت و آموزش چگونگی خدمت به مصالح عمومی جامعه است و هم در حوزه عملی تهذیب اخلاق و سلوک با دیگران را تجویز می‌کند. از نظر امام(ره) انجام کار برای سعادت جامعه است. سیاست هدایت جامعه و حفظ مصالح و صلاح آن است که از وظایفی است که برای پیامبران نیز تعریف شده است، از این رو آزادی، استقلال و توجه به مصالح عامه از مفاهیم بنیانی سیاست است، لذا سیاست جزئی از دین است و پس از پایان عصر رسالت عصر امامت و سپس عصر فقهای جامع‌الشرایط است که رهبر جامعه اسلامی باید شرایط سلامت نفس، شناختن جامعه، مدیر و مدبر باشد.

وی با بیان اینکه حکومت اسلامی استبداد شخصی نیست که خواسته های نفسانی یک نفر بر مردم تحمیل شود، تاکید کرد: حکومت اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره) نه حکومت آریستوکرات است نه حکومت دموکراسی، بلکه حکومتی مبتنی برو حی است که توسط مردم پذیرفته می‌شود. در این نوع حکومت از لحاظ خدمات و آسایش زندگی مردم حکومت کارگزار جامعه است و از بعد هدایت جامعه به سوی سعادت مجری امر شرع است و البته حکومت مقید به رعایت مصلحت مردم و شرع نیز است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست